AIDA er en kommunikation model, der kan hjĂŚlpe dig med at fĂĽ den rigtige reaktion fra din modtager – uanset om det er et instagram post, en reklame, en kampagne eller mĂĽske et nyhedsbrev. đťâ Det er derfor en rigtig god idĂŠ at have AIDA modellen med i tankerne, hver gang du laver content.
â
Modellen tager dig igennem fire steps:
â
đđ˝ 1. A – ATTENTION:â
Første step er at skabe noget, der fanger modtagerens opmĂŚrksomhed. â Noget, der fĂĽr dem til at stoppe op. Her kan du bruge et fotografi, en video, en animation eller lign.
â
đđ˝ 2. I – INTEREST:â
Nu har du modtagerens opmĂŚrksomhed og nĂŚste skridt er at skabe interesse . Det kan du f.eks. gøre ved at vise flere billeder, skrive fĂŚngende ord, bruge niche snak mm. â
â
đđ˝ 3. D – DESIRE:â
NĂĽr du har vĂŚkket modtagerens interesse, skal du have dem til at hungre, ønske og drømme om dit produkt. Det kan du bl.a. gøre ved at bruge vendinger som:â
“begrĂŚnsede pladser” â
“kun til de fĂĽ“â
“helt unik mulighed” â
Dette skaber en “sense of urgency” og fĂĽr modtageren til at tage action.â
â
đđ˝ 4. A – ACTION:â
Sidste step er action, eller som jeg tidligere har snakket om “call to action“. Det kan vĂŚre at synliggøre en handling; en knap eller andet der sĂŚtter en sĂŚrlig reaktion igang og gør det nemt og attraktivt for modtageren at handle nu og her.
â
AIDA bruges verden over fordi den fungerer. â SĂĽ brug modellen nĂŚste gang du skal i gang med en kampagne, nyhedsbrev eller andet. â