AIDA er en kommunikation model, der kan hjælpe dig med at få den rigtige reaktion fra din modtager – uanset om det er et instagram post, en reklame, en kampagne eller måske et nyhedsbrev. 💻 Det er derfor en rigtig god idé at have AIDA modellen med i tankerne, hver gang du laver content.
Modellen tager dig igennem fire steps:
👉🏽 1. A – ATTENTION:
Første step er at skabe noget, der fanger modtagerens opmærksomhed. Noget, der får dem til at stoppe op. Her kan du bruge et fotografi, en video, en animation eller lign.
👉🏽 2. I – INTEREST:
Nu har du modtagerens opmærksomhed og næste skridt er at skabe interesse . Det kan du f.eks. gøre ved at vise flere billeder, skrive fængende ord, bruge niche snak mm.
👉🏽 3. D – DESIRE:
Når du har vækket modtagerens interesse, skal du have dem til at hungre, ønske og drømme om dit produkt. Det kan du bl.a. gøre ved at bruge vendinger som:
“begrænsede pladser”
“kun til de få“
“helt unik mulighed”
Dette skaber en “sense of urgency” og får modtageren til at tage action.
👉🏽 4. A – ACTION:
Sidste step er action, eller som jeg tidligere har snakket om “call to action“. Det kan være at synliggøre en handling; en knap eller andet der sætter en særlig reaktion igang og gør det nemt og attraktivt for modtageren at handle nu og her.
AIDA bruges verden over fordi den fungerer. Så brug modellen næste gang du skal i gang med en kampagne, nyhedsbrev eller andet.