aida model

AIDA – Modellen du skal kende

AIDA er en kommunikation model, der kan hjĂŚlpe dig med at fĂĽ den rigtige reaktion fra din modtager – uanset om det er et instagram post, en reklame, en kampagne eller mĂĽske et nyhedsbrev. 💻⁠ Det er derfor en rigtig god idĂŠ at have AIDA modellen med i tankerne, hver gang du laver content.
⁠

Modellen tager dig igennem fire steps:

⁠
👉🏽 1. A – ATTENTION:⁠
Første step er at skabe noget, der fanger modtagerens opmĂŚrksomhed. ⁠Noget, der fĂĽr dem til at stoppe op. Her kan du bruge et fotografi, en video, en animation eller lign. 
⁠
👉🏽 2. I – INTEREST:⁠
Nu har du modtagerens opmÌrksomhed og nÌste skridt er at skabe interesse . Det kan du f.eks. gøre ved at vise flere billeder, skrive fÌngende ord, bruge niche snak mm. ⁠
⁠
👉🏽 3. D – DESIRE:⁠
Nür du har vÌkket modtagerens interesse, skal du have dem til at hungre, ønske og drømme om dit produkt. Det kan du bl.a. gøre ved at bruge vendinger som:⁠
begrĂŚnsede pladser” ⁠
kun til de fĂĽ“⁠
helt unik mulighed” ⁠
Dette skaber en “sense of urgency” og fĂĽr modtageren til at tage action.⁠
⁠
👉🏽 4. A – ACTION:⁠
Sidste step er action, eller som jeg tidligere har snakket om “call to action“. Det kan vĂŚre at synliggøre en handling; en knap eller andet der sĂŚtter en sĂŚrlig reaktion igang og gør det nemt og attraktivt for modtageren at handle nu og her.
⁠
AIDA bruges verden over fordi den fungerer. ⁠Sü brug modellen nÌste gang du skal i gang med en kampagne, nyhedsbrev eller andet. ⁠

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. KrĂŚvede felter er markeret med *